Sinds onze kerk bij de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) hoort, hebben we een groep van zes gemeenteleden, die kerkrentmeesters worden genoemd. Van de kerkrentmeesters zijn er twee ouderling kerkrentmeester, zij hebben ook zitting in de (kleine-) Kerkenraad. De kerkrentmeesters worden geholpen door een technische commissie en een boekhouder.
De kerkenraad heeft aan het College van Kerkrentmeesters (CvK) de zorg voor de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de kerkelijke gemeente toevertrouwd, ze houdt zich bezig met de financiële zaken die nodig zijn voor leven en werken van de plaatselijke gemeente.
Hoewel het college een grote mate van zelfstandigheid heeft, zal dit het beleid van de kerkenraad volgen. Samen met de kerkenraad wil het de gemeente opbouwen. Het college betrekt de gemeente zoveel mogelijk bij de materiele en financiële zaken. Het wil helder en transparant zijn.
De leden van het CvK worden benoemd door de kerkenraad en hebben een zittingstermijn van vier jaar met de mogelijkheid tot verlenging van een of vier jaar.
Jaarlijks presenteert het de jaarrekening geheel en volledig aan de gemeente.
Taken van de kerkrentmeesters zijn onder andere:
- Het beheren en inzamelen van geld.
- Het onderhoud van gebouwen (in overleg met en onder toezicht van de Stichting tot Behoud van het Erfgoed van de Gereformeerde kerk van Den Ham)
- Het onderhoud van de inventaris van de kerk.
- Optreden als werkgever; personeelsbeleid.
- Het regelen van de financiële administratie.
- De ledenadministratie via de Ledenadministratie Protestantse Kerk (LRP)
- Het beheer van het kerkelijk archief.
De kerk, de pastorieën, de kosterswoning en de parkeerplaats zijn eigendom van Stichting tot Behoud van het Erfgoed van de Gereformeerde kerk van Den Ham. Op de website https://stichtingerfgoedgkdenham.nl vindt u meer informatie.
Voor alles wat de kerk doet is veel geld nodig. De belangrijkste inkomstenbron is de vaste vrijwillige bijdrage (Actie Kerkbalans met daarin een beknopte begroting) van de leden van de kerk. De kerk wordt niet gefinancierd door de overheid, maar is afhankelijk van de jaarlijkse bijdragen van de kerkleden. De meeste gemeenteleden geven trouw en naar wat ze kunnen missen. Naast deze vrijwillige bijdragen komt er ook geld binnen via collectes, giften, legaten en inkomsten van de keuken en verhuur van het gebouw. Bij de uitgaven gaat het hoofdzakelijk om de traktementen en de salarissen. Maar ook het gebruik en het onderhoud van het kerkgebouw en de pastorie kan in de papieren lopen.
De technische commissie bestaat uit vijf leden en verzorgt het totale technische onderhoud van de gebouwen en installaties en brengt verslag uit over de technische status ervan en de noodzaak tot schilderen, reparaties en vervangingen. De leden van de technische commissie worden benoemd voor onbepaalde tijd door CvK. Maandelijks is er (afstemmings-) overleg tussen de technisch commissie en CvK.
Contactadres:
H. Ridderinkhof
Lambertinck 12
T 0546 – 672940
E h.ridderinkhof@outlook.com
Secretaris:
Marjanne Kroese
E: kerkrentmeester@gkdenham.nl